Mörbultad är vad jag är

Uschamej. Den här dagen har inte varit bra. Skolan var väl helt okej, hade Språkdag vilket innebar inga vanliga lektioner utan istället hade vi till exempel Tagalo, Finska och Ord med histoira. Som sagt, helt ok. Men sen började det jobbiga. Jag blandade ihop dagarna, så jag kom en kvart försent till planeringsmötet med konfaledarna.

Sen bestämde jag mig för att rida när jag kom hem, och det gick bara helt åt skogen. Vi red en ganska lång sväng, jag på Emma och Jesper och Jossan på Quillo. Jag travade bort från de andra en bit. Emma behöver öva sig på att vara utan honom, och på att trava. Hon vill alltid börja galoppera istället (antagligen för att hon tycker att det är mycket roligare och man kommer fortare tillbaka till Quillo då). Så när jag sen vände för att ansluta de andra igen travade vi lite. Jag försökte verkligen vara på alerten och prata lugnande med henne så att hon skulle ta det lugnt i traven, men hon började bara springa fortare och fortare. Till slut vet jag inte vad jag ska göra, så jag rycker i tyglarna allt vad jag kan och strax där på kommer ett vägskäl. Jag hinner inte stanna henne och hon blir tvungen att göra en supertvär sväng. Och vips, så ligger jag där på asfalten. Jag höll fortfarande i tyglarna i alla fall. Och ingen bil kom! Tack gode gud för det. Men nu har jag en grym värk i vänster höft och ett skrapsår på armbågen.

Senare på ridturen ramlar även Jossan och Jesper av Quillo. Han höll på och larvade sig, mest för att det blåste tror jag. Han sparkade bakut två gånger, och de flög av. Då blev jag rädd på riktigt. Jesper hamnade överst som tur var i alla fall. Båda två började gråta, men mest av chock och rädsla tror jag och ingen av de skadade sig allvarligt. Thank god!

Helt galet vad hästarna var tokiga idag. Och jag blev också tokig av deras beteende. Jag måste lära mig att behålla lugnet när det blir sådär, och inte börja skrika och vara "ryckig". Plus att nu blir det till å uppfostra de här hästarna ordentligt! Imorgon börjar jag med Emma. Vi ska nog rida upp till volten och träna. Jag vet redan nu vad jag gör för fel. Jag drar oftast ganska mycket i tyglarna för att få stopp på henne när hon galopperar eller travar väldigt snabbt. Men hon är ju en "gammal" travare så hon är upplärd med att ju hårdare någon håller i tyglarna, dessto fortare ska man springa. Att jag inte tänkt på det förut. Och på torsdag blir det hårdträning med Quillo. Där är det bara att köra på och lära honom vem det är som bestämmer. Syster har ju ridigt henne ett tag nu, och hon är rätt så osäker, så Quillo behöver bara lite hyfs helt enkelt.

Det här blev ett väldigt långt inlägg. Så jag kör på samma taktik som förut, alla som läst allt får en kram.

Godnatt på er!
Hejs, /Jen




Kommentarer
Postat av: Julia

Thank God* :P

2009-09-30 @ 23:01:20
URL: http://julia.obypingst.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback